Przedstawiana tu wyprawa offroad w Alpy Zachodnie to przygoda na najwyższym poziomie.
I można to rozumieć dosłownie, bo proponowana trasa umożliwia wjazd nawet na 3000 m n.p.m. To najwyżej w Europie! Jednocześnie na najniższym poziomie można mieć wydatki, bo nie trzeba ponosić kosztów organizatora. Ale po kolei:
Alpy Zachodnie, a dokładniej ich część na pograniczu włosko-francuskim, to prawdziwa Mekka fanów jazdy terenowej.
Przyciągają ich, przede wszystkim, stare wojskowe drogi zaopatrzeniowe do włoskich i francuskich fortów. Budowano je ogromnym wysiłkiem na przełomie XIX i XX wieku. Wykuwano skalne półki i tunele.
Dziś forty w większości są w ruinie i stanowią jedynie wspaniałą atrakcję turystyczną.
Drogi natomiast wciąż żyją. Staraniem miejscowych władz i mieszkańców udostępniane są nie tylko piechurom i rowerzystom, ale również zmotoryzowanym. Do pozazdroszczenia przy tym jest stosunek do fanów offroadu – użytkowników samochodów terenowych. Traktowani są oni bowiem z szacunkiem i bez jakiejkolwiek dyskryminacji, jako bardzo ważny segment dla lokalnego, turystycznego biznesu i niezłe źródło dochodów w miesiącach, gdy zamiera narciarstwo.
Wypracowano przy tym, godne skopiowania w Polsce zasady współżycia zmotoryzowanych z piechurami i rowerzystami.
W miejscach najbardziej obleganych obowiązują zakazy wjazdu pojazdami mechanicznymi w określonych dniach tygodnia i godzinach. Bardziej „ekologiczni” turyści nie są narażeni wtedy na wdychanie spalin i hałas. Za to w inne dni nikt nie patrzy krzywo na terenówki. Każda więc wyprawa offroad w Alpy Zachodnie może się odbyć w psychicznym komforcie uczestników i bez wyrzutów sumienia.
Oczywiście stare wojskowe drogi i forty to nie jedyna atrakcja.
Zakładamy jednak, że o pięknych krajobrazach, urokliwych wioskach i miasteczkach, pełnych zabytków i klimatycznych kawiarenek, barków itp., nie musimy pisać…

Przedstawiona tu wyprawa offroad w Alpy Zachodnie to bezpłatna oferta z cyklu „jedziesz kiedy chcesz”.
Przygotowaliśmy ją dla nabywców Przewodników Offroad ALP-1 lub ALP-2, szukających towarzystwa na wspólny wyjazd.

„Jedziesz kiedy chcesz” oznacza, że sam wybierasz czas wyprawy.
Możesz przyłączyć się do już zapisanych (zobacz zadeklarowane terminy na poniższej liście uczestników) albo podać swój termin, licząc na to, że ktoś do Ciebie dołączy. Wszystkim zapisanym zapewniamy wzajemną wymianę kontaktów.
Przewodnik Offroad ALP-1 przedstawia trasę na 14 dni i kosztuje 249 zł. Przewodnik Offroad ALP-2 jest na 25 dni (z dojazdem i powrotem z Polski). Kosztuje 299 zł.
Opłata za Przewodniki Offroad jest jedyną, jaką pobieramy!
Oto wyprawa offroad w Alpy Zachodnie na filmach:
Udział zapewnia 375 punktów w Rajdzie Nieustającym.

Uwaga: Wyprawa offroad w Alpy Zachodnie zaliczana jest do Rajdu Nieustającego. Pokonanie trasy w samych Alpach Zachodnich (Przewodnik ALP-1) umożliwia zdobycie 210 punktów. A cała wyprawa z dojazdem z Polski (Przewodnik Offroad ALP-2) zapewnia 375 punktów.
Wyprawa offroad w Alpy Zachodnie na mapkach:



Program wyprawy offroad w Alpy Zachodnie:
Przedstawiamy tu cały program dla załóg korzystających z Przewodnika Offroad ALP-1 (z dojazdem z Polski i powrotem). Punktem startowym dla załóg dojeżdżających samodzielnie w Alpy Zachodnie (korzystających z Przewodnika Offroad ALP-2) jest Camping de la Mer de Glace w Chamonix-Mont-Blank. Program dla nich zaczyna się poniżej od czwartego dnia, a kończy w osiemnastym.
Nasza wyprawa offroad w Alpy Zachodnie została tak zaplanowana, aby zarówno dojazd w Alpy Zachodnie jak i powrót z nich był przygodą i odpoczynkiem oraz, aby jazda nie trwała dłużej niż sześć godzin dziennie.
Wszystkie noclegi zaplanowane są w oparciu o własny sprzęt na kempingach lub na dzikich biwakach. Tam też przewidziane są samodzielnie sporządzane śniadania i kolacje. Obiady są możliwe każdego dnia w oparciu o lokalną gastronomię, bo kosztowanie regionalnych dań, to – naszym zdaniem – istotny element każdej podróży. Rozplanowane są zakupy i tankowanie. Niewykluczone jest korzystanie z hoteli pensjonatów itp. wyszukanych np. na booking.com.
- Dzień 0
Trasa wyprawy zaczyna się na Polu Namiotowym pod Opaleńcem w pobliżu Świeradowa Zdroju. Proponujemy tam spotkanie uczestników i nocleg. Tam również kończy się proponowana trasa po powrocie do Polski. Zobacz poniższą mapkę. - Dzień 1
Do pokonania pierwszy z czterech etapów dojazdowych. Ma 322 km i prowadzi przez Czechy, omijając duże miasta. Nocleg na czeskim campingu przy granicy z Niemcami. W jego pobliżu działa klimatyczna knajpka z regionalnym jedzeniem i czeskim piwem, doskonale nadająca się na integrację przy kolacji. - Dzień 2
Pokonamy drugi etap dojazdowy, przez niemiecką, malowniczą Bawarię. Podobnie jak w Czechach pominiemy duże miasta. Nocleg na komfortowym campingu w Bawarii. - Dzień 3
To kolejny etap dojazdowy, ale zasmakujemy już alpejskich atrakcji. Przejedziemy przez Austrię i wjedziemy do Włoch jedną z najwyżej położonych dróg w Europie (Timmelsjoch). Do pokonania 248 km. Nocleg na campingu we włoskim parku narodowym. - Dzień 4
To ostatni etap dojazdowy, którego główną atrakcją będzie kolejna wysokogórska droga – przez przełęcz Stelvio. Potem autostrada z imponującymi tunelami do francuskiego kurortu Chamonix-Mont-Blanc, gdzie przenocujemy na campingu. Do pokonania 465 km.
Tego dnia (od przyjazdu na Camping de la Mer de Glace w Chamonix-Mont-Blank) zaczyna się udział w wyprawie dla załóg dojeżdżających w Alpy Zachodnie samodzielnie. - Dzień 5
Tego dnia zacznie się już właściwa nasza wyprawa offroad w Alpach Zachodnich. Do pokonania 89 km w większości „offroadowo”. Przed wyjazdem z Chamonix polecamy wjazd kolejką na szczyt Aigule du Midi (3842 m n.p.m.), skąd rozciągają się niesamowite widoki, m.in. na najwyższy szczyt w Alpach – Mont Blanc. - Dzień 6
Do pokonania kolejny offroadowy etap, wytyczony dróżkami pomiędzy wyciągami i trasami narciarskimi. Ma 137 km. Dotrzemy do kolejnego francuskiego kurortu Val d’Isere. - Dzień 7
Etap ma 131 km i doprowadzi do stolicy alpejskiego offroadu – włoskiej miejscowości Bardonecchia. Po drodze „zaliczymy” słynną przełęcz Sommeiller – to najwyżej położone w Europie miejsce, gdzie wjechać można terenówką (prawie 3000 m n.p.m.). - Dzień 8
Do pokonania kolejna trasa, należąca do kanonu alpejskiego offroadu – stara wojskowa droga do Fortu Jafferau z przejazdem (dla chętnych) przez tunel Le gallerie del Seguret. Etap ma 106 km. - Dzień 9
Ten etap ma tylko 74 km, co pozwoli rozpocząć dzień od zwiedzenia największej, alpejskiej fortyfikacji – Fortu Fenestrelle. Trasa będzie łatwiejsza niż w poprzednich dniach. Doprowadzi do francuskiego Briancon, na wygodny camping, wybrany na trzy następne noce. - Dzień 10
Do pokonania pierwszy z trzech etapów w kształcie pętli, z noclegiem w tym samym miejscu. Ma 48 km i wiedzie szczyt La Cucumelle dróżkami pośród tras narciarskich. Resztę dnia proponujemy przeznaczyć na zwiedzanie Briancon. - Dzień 11
Ten etap jest wypoczynkowy. Ma tylko 31 km i jest dużo łatwiejszy od poprzednich. Prowadzi nad górskie jeziorko, wspaniale nadające się na plażowanie i odpoczynek w ciszy i pięknym otoczeniu. - Dzień 12
To ostatni etap w kształcie pętli. Jest dłuższy (99 km) i bardzo urozmaicony oraz piękny przyrodniczo. - Dzień 13
Tego dnia do pokonania jest pełen pięknych widoków przejazd na jezioro Serre-Poncon we Francji. Etap ma 102 km i kończy się na campingu z plażą i kąpieliskiem. - Dzień 14
Na tym etapie zaliczymy kolejną sztandarową atrakcję dla fanów offroad w Alpach. Przejedziemy starą wojskową drogą przez przełęcz Col du Parpaillon z ciasnym tunelem. Etap ma 103 km. - Dzień 15
Ten etap ma 133 km. Prowadzi w większości po drogach o dobrej nawierzchni i nie powinien zmęczyć. Po drodze proponujemy zwiedzić twierdzę Vinaldo oraz miasteczko Vernante. - Dzień 16
Ten etap ma kształt dość pogmatwanej „prawie pętli” o długości 135 km. Będzie pełno ciasnych zakrętów, od których może rozboleć głowa… Do odwiedzenia są kolejne, górskie forty: Marguerie, Pernante, Central. - Dzień 17
To ostatni etap w Alpach Zachodnich. Ma długość 112 km i doprowadzi na Lazurowe Wybrzeże do Menton. Po drodze proponujemy odwiedzić urokliwe, stare miasteczko Sainte Agnes. - Dzień 18
Tego dnia kończy się już nasza wyprawa offroad w Alpy Zachodnie. Proponujemy, aby był to dzień „bez samochodu”, na zasłużony odpoczynek na plaży. Polecamy również wycieczkę kolejką do pobliskiego Monaco, aby zwiedzić ten kurort dla bogaczy. - Dzień 19
Do pokonania jest pierwszy etap powrotny do Polski przez Włoską Rivierę. Ma 230 km i kończy się na campingu nad morzem. Droga jest szybka, więc pozostanie dużo czasu na plażowanie i odpoczynek. - Dzień 20
To drugi dzień powrotu do Polski. Jak poprzedni, wytyczony jest także po asfalcie, ale w większości bocznymi drogami. Da to okazję zobaczenia włoskiej prowincji. Etap ma 253 km. Kończy się na komfortowym campingu z plażą nad największym włoskim Jeziorem Garda. - Dzień 21
To trzeci dzień powrotu do Polski. Ma 306 km. Zaczniemy od jazdy piękną drogą wokół Jeziora Garda, a potem unikając dużego ruchu, na cichy, austriacki camping w pobliżu Insbrucka, którego zwiedzenie polecamy chętnym. - Dzień 22
Etap wiedzie przez Bawarię. Ma 348 km. Doprowadzi do Czech na znany nam z pierwszego etapu mały camping. W jego pobliżu czeka regionalna knajpka, idealnie nadająca się na sutą kolację przy czeskim piwie… - Dzień 23
To już ostatni dzień wyprawy i etap o długości 325 km, który kończy się w Polsce na Polu Namiotowym Pod Opaleńcem, tam, gdzie zaczynała się wyprawa. Po drodze zapraszamy jeszcze na starówkę w czeskim Melniku.
Wymagania:
Udział jest możliwy fabrycznym samochodem terenowym lub SUV-em. Zastrzegamy jednak, że jazda po alpejskich, skalnych półkach wymaga dużej koncentracji i absolutnie nie polecamy jej osobom z lękiem wysokości.
Należy kupić Przewodnik Offroad ALP-1 lub ALP-2 i przygotować się do wyprawy według nich. Opłata za Przewodnik (249 lub 299 zł) stanowi jedyną opłatę dla organizatora za przygotowanie tej wyprawy offroad w Alpy Zachodnie. Dlatego:
Bardzo prosimy o nie wpuszczanie tej trasy w piracki obieg. Jeśli chcesz zabrać znajomych, to namów każdą załogę na kupno Przewodnika. Tylko wtedy będziemy mieć środki na aktualizacje i przygotowanie następnych tras.
Oczywiście uczestnicy ponieść muszą jeszcze koszty paliwa, wyżywienia, opłat za zwiedzanie, biwakowanie itp. W Przewodnikach Offroad znajduje się więcej informacji. Tutaj tylko najważniejsza: Obowiązuje zasada pełnej odpowiedzialności uczestników za wszelkie szkody, jakich doznać mogą sami lub wyrządzić innym. Stawiamy na wzajemną pomoc wszystkich uczestników.
Aktualna lista uczestników:
Lp | Termin, Zgłaszający się, info o załodze |
---|---|
1 | 19 czerwca - 9 lipca 2023 Cezary Słowikowski, 2 os. Toyota LC100. Zainteresowany wspólnym dojazdem z Polski. |
2 | 19 czerwca - 9 lipca 2023 Wasyl, 2 os. Toyota LC100. Zainteresowany wspólnym dojazdem z Polski. |
3 | 8-22 lipca 2023 - dwa tygodnie, od soboty do soboty Jarosław Piotrowski, 2 os. Toyota Hilux. Dojedzie w Alpy samodzielnie. |
3 | |
4 |
Zapisy:
Prosimy zacząć od kupna Przewodnika Offroad ALP-1 lub ALP-2 w sklepie zelazniak.pl, a następnie wypełnić poniższy formularz. Zgłoszone załogi dopisujemy do powyższej listy uczestników zwykle w następnym dniu roboczym. Dane kontaktowe do innych, zapisanych załóg przekazujemy e-mailem.
W razie pytań, prosimy dzwonić lub pisać:
Wojciech Bednarczyk, tel. 607447436, e-mail: kontakt@polskioffroad.com
Formularz zgłoszeniowy
Formularz należy wypełnić osobno dla każdej załogi.