Witaj! Chciałbym przedstawić Ci Przewodnik Offroad Alpy Zachodnie. To kolejna pozycja z serii dla miłośników jazdy terenowej i samochodów 4×4, dostępnej w sklepie internetowym zelazniak.pl.
Ja trafiłem w Alpy Zachodnie w 2019 roku i przeżyłem jedną z najpiękniejszych przygód od dwudziestu lat, czyli odkąd zwiedzam świat terenówką. Udało mi się wjechać na prawie 3000 m n.p.m. Pokonałem najwyżej położone w Europie niesamowite tunele na wojskowych drogach z końca XIX wieku. Dotarłem do opuszczonych fortów. Nacieszyłem oczy wspaniałymi widokami. Zwiedziłem sławne francuskie i włoskie kurorty narciarskie oraz niesamowite, średniowieczne osady i miasteczka, pełne nietuzinkowych zabytków. Piłem francuskie wina i jadłem pyszną, oryginalna włoską pizzę i spagetti…
Przygotowanie tego wyjazdu kosztowało mnie dużo czasu. Dotarłem do wielu relacji podróżników oraz miejscowych serwisów dla turystów. Zgromadziłem mnóstwo informacji. Nie uchroniło mnie to jednak przed kilkoma niespodziankami, z których nie wszystkie były miłe.
Swoje doświadczenia zebrałem w kolejnym moim Przewodniku Offroad Alpy Zachodnie.
Chcę Ci go właśnie polecić. Jest on prostą receptą na piękną i bezpieczną wyprawę, bez kłopotów. Została ona przetestowana z powodzeniem już przez kilkadziesiąt załóg w latach 2020 – 2024. Jest stale aktualizowana – ostatnio we wrześniu 2024 roku.
Przewodnik możesz zaraz kupić i otrzymać w ciągu kilku minut. Zapraszam jednak wcześniej do obejrzenia filmów, które mnie zainspirowały. Oceń sam, czy chcesz tam pojechać?
Na filmach pokazano wypasione terenówki, ale zapewniam, że te trasy pokonują również fabryczne SUV-y i śmiało takim autem można jechać. To była pierwsza niespodzianka.
Na filmach pokazano też dzikie biwaki, ale niestety oficjalnie w Alpach Zachodnich nie można nocować na dziko. Grożą za to mandaty, ale widziałem sporo załóg z całej Europy, którę nic sobie z tego nie robiły… i to była druga niespodzianka. Trzecia też się z tym wiązała, bo okazało się, że bez wcześniejszej rezerwacji, trudno jest o miejsce na kempingach.
Czwartą niespodzianką były zakazy wjazdu samochodami na niektóre trasy w określone dni tygodnia lub w określonych godzinach. To miejscowy sposób na współdzielenie szlaków z piechurami i rowerzystami, którym oszczędza się wdychania spalin i hałasu.
Kolejnym zaskoczeniem były opłaty za wjazdy na najbardziej oblegane szlaki i ograniczenia ilości samochodów, które mogły wjechać.
Ostatnią już niespodzianką był dla mnie strach mojej pilotki, podczas jazdy po wąskich skalnych półkach nad przepaściami. Na pewno jazda tam nie sprawiła jej przyjemności, a i ja – nie będę ukrywał – mocno ściskałem pośladki… Warto więc rozważyć pominięcie ekstremalnych odcinków.
Informacje o tym wszystkim zawiera oczywiście oferowany Przewodnik Offroad Alpy Zachodnie.
Przedstawiam w nim dokładnie całą trasę, która ma 1350 km. Podzielona jest na 14 dziennych etapów: od Chamonix-Mont-Blanc, u podnóża najwyższego alpejskiego szczytu, do miejscowości Menton na Lazurowym Wybrzeżu.
Główną, offroadową atrakcją są tam stare drogi wojskowe.
W wielu miejscach wiodą one skalnymi półkami nad przepaściami. Przechodzą ciasnymi tunelami wykutymi pod szczytami. Powstały na przełomie XIX i XX wieku, jako drogi zaopatrzeniowe w związku z budową sieci fortów, strzegących obu stron granicy. Było to w czasach, gdy Włochy i Francja wzajemnie sobie zagrażały.
Obecnie forty są w większości w ruinie. Natomiast drogi są nadal użytkowane, ale zamiast wojskowym ciężarówkom, służą obecnie turystom pieszym, rowerzystom i zmotoryzowanym. Aby pogodzić różne preferencje, w niektórych miejscach obowiązują zakazy wjazdu pojazdami mechanicznymi w określonych dniach tygodnia i godzinach. Piechurzy czy rowerzyści nie są narażeni wtedy na wdychanie spalin i hałas. Za to w inne dni użytkownicy terenówek mogą jeździć bez wyrzutów sumienia.
Trasa obejmuje m.in.: zwiedzanie francuskich kurortów Chamonix, Val d’Isere oraz włoskiego Bardonecchia, wjazd na słynną przełęcz Sommeiller (to najwyżej położone w Europie miejsce, gdzie wjechać można terenówką – prawie 3000 m n.p.m.), starą wojskową drogę do Fortu Jafferau, przejazd przez tunel Le gallerie del Seguret, Fort Fenestrelle, zabytkowe Briancon, jezioro Serre-Poncon, przełęcz Col du Parpaillon z tunelem, miasteczka Vinaldo oraz Vernante oraz kolejne górskie forty Marguerie, Pernante, Central…
Żaden z etapów nie wymaga jazdy dłuższej niż sześć godzin. Wiele jest znacznie krótszych, bo stanowią jedynie dojazdy w miejsca, gdzie polecam się „pobyczyć” w ciszy i spokoju, w otoczeniu pięknej przyrody. Etapy można łączyć, skracać, pomijać. Można też zrobić z nich kilka wypraw!
Przewodnik udostępniamy online w sklepie zelazniak.pl
Składa się z pliku PDF z opisem trasy do wydrukowania oraz plików KML i GPX do nawigacji GPS (jeden plik na każdy etap). Wszystko możesz mieć już za chwilę!
Co znajdziesz w pliku PDF?
W informacjach ogólnych przedstawiam wymogi stawiane podróżującym po Włoszech i Francji. Dowiesz się więc, jakie jest niezbędne wyposażenie oraz jakich dokumentów potrzebujesz dla samochodu i członków załogi. Poznasz zasady odpłatności za korzystanie z dróg, a także jak i gdzie należy ich dokonać. Podaję również telefony alarmowe.
W opisach szczegółowych kolejnych etapów, informuję o ich długości, charakterze dróg i trudności, obowiązujących lub mogących wystąpić ograniczeniach oraz niebezpieczeństwach. Przedstawiam atrakcje do zwiedzania, podpowiadam gdzie zrobić zakupy, zjeść lub zatankować. Wskazuję kempingi na noclegi. Podaję przy tym dane umożliwiające dokonanie rekomendowanych rezerwacji z wyprzedzeniem.
Jak użyć plików do nawigacji GPS?
Z plików KML można skorzystać w wielu programach do nawigacji GPS. Ja najbardziej polecam darmową i bardzo prostą w obsłudze aplikację MAPS.ME. Działa ona na urządzeniach z systemem operacyjnym Android oraz iOS zarówno z dostępem do Internetu, jak i bez niego. Pliki GPX przeznaczone są na urządzenia GARMIN.
Zainteresowanym polecam artykuł Nawigacja GPS w samochodzie terenowym. Zobacz także Wszystko o Przewodnikach Offroad, gdzie znajdują się odpowiedzi na najczęściej zadawane pytania oraz instrukcję Jak pobierać i używać Przewodniki Offroad? Polecam również grupę tej trasy na Facebooku i deklaruję pomoc do skutku.
Cena Przewodnika to tylko 300 zł.
Zapraszam do zakupu i zapewniam, że oferowany Przewodnik Offroad Alpy Zachodnie, to obecnie najaktualniejsze źródło informacji dla fanów off road. Trasy zostały ostatni raz objechane we wrześniu 2024 roku. W październiku zwykle zasypuje je śnieg, który utrzymuje się do lipca następnego roku, więc do wakacji 2025 raczej nie pojawi się nic aktualniejszego!
Jeśli w sklepie zelazniak.pl dokonasz opłaty szybką płatnością internetową, to niemal natychmiast otrzymasz e-mail z linkiem, pod którym czekać będzie na pobranie zamówiony Przewodnik Offroad Alpy Zachodnie.
Jeśli zapłacisz przelewem, to link do pobrania przewodnika dostaniesz najpóźniej w następnym dniu roboczym.
Szukasz opinii i więcej informacji? Odwiedź grupę tej trasy na Facebooku. Albo dzwoń lub pisz śmiało.
Pozdrawiam
Wojciech Bednarczyk,
tel. 607 447436, e-mail: w.bednarczyk@polskioffroad.com