Oferta nowych, osobowych i prawdziwie terenowych samochodów jest z roku na rok coraz mniejsza. Na szczęście nie spada produkcja terenowych aut typu pick-up i wielu fanów off road, nie mając praktycznie innego wyboru w rozsądnej cenie, decyduje się na zakup takiego auta. Można je stosunkowo łatwo przygotować do wypraw i na rynku dostępnych jest sporo rozwiązań. Są również i nasze. Jedno z nich przedstawiam poniżej.

TOSTER-2 – zabudowa wyprawowa na pick-up


Dla kogo ta zabudowa?

Przedstawiana tutaj propozycja zabudowy wykonana została na jednorazowe zamówienie i więcej jej nie oferujemy. Przedstawiamy ją, aby zainspirować zainteresowanych, rozważających samodzielne prace.

Zabudowa TOSTER-2, przeznaczona jest maksymalnie dla dwóch osób dorosłych i niedużego dziecka. Wynika to z miejsca do spania – materac ma 140 cm szerokości i 190 cm długości. Te wymiary zostały dopasowane do Mitsubishi L200 z 2008 roku (to chyba najmniejszy pick-up na rynku) i wymogów klienta, ale mogą być łatwo powiększone, zwłaszcza przy większych autach.

Przy projektowaniu staraliśmy się bardzo, aby była to zabudowa prawdziwie offroadowa, tzn., aby w żadnym stopniu nie ograniczała dzielności terenowej auta. Chodzi o to, aby użytkownik mógł wjechać wszędzie, gdzie wjeżdżają inne terenówki. Żeby nie przeszkadzały w tym ani waga, ani gabaryty, ani delikatność konstrukcji.

To się nieźle udało. Zobacz gabaryty na poniższym rysunku.

Rys. 1. Wymiary zabudowy TOSTER-2. Obrys zabudowy zaznaczono czerwoną linią.

Składana, mocna konstrukcja (bez okien), z wagą poniżej 300 kg i nisko położonym środkiem ciężkości, pozwala przedzierać się przez krzaki, pokonywać strome podjazdy i trawersy. Nieźle jest też na asfaltach – TOSTER-2 cechuje się niewielkim oporem aerodynamicznym i nie powoduje przechyleń w zakrętach.


Zabudowa wyprawowa TOSTER-2 na zdjęciach:

Fot. 1. Zabudowa wyprawowa TOSTER-2 złożona do jazdy.
Fot. 2. Zabudowa wyprawowa TOSTER-2 rozłożona do spania.
Fot. 3. Wnętrze zabudowy TOSTER-2 rozłożonej do spania.
Fot. 4. TOSTER-2 z dostępem do zabudowy paki wykonywanej według życzeń zamawiającego.
Fot. 5. TOSTER-2 na greckiej plaży, podczas testów na trzytygodniowej wyprawie po Bałkanach.

Założyliśmy, że przebywanie osób w środku zabudowy ograniczone będzie do spania, a całe „życie biwakowe” odbywać się będzie dookoła, na zewnątrz. Dodam, że to założenie wynika z naszych wieloletnich doświadczeń z indywidualnych podróży, a także organizowanych od lat, offroadowych wypraw grupowych.

Ich bardzo ważną atrakcją (dla wielu często ważniejszą od samej jazdy) są biwaki w pięknych miejscach. Siedzenie tam wewnątrz zabudowy, np. pośród rumuńskich gór czy na greckiej plaży, nie ma sensu. Nawet gotowanie wody na herbatę jest przyjemniejsze na zewnątrz…

Poza tym, wszelkie znane nam konstrukcje zabudów, wykonane z założeniem nie tylko spania, ale i mieszkania w środku, mają wagę i gabaryty, z którymi jazda w terenie jest niemal tak samo trudna jak z holowaną przyczepą kempingową. Kto więc chce mieszkać w środku, powinien raczej od razu pogodzić się, że nie pojedzie w trudniejszy teren, a wtedy logiczniej jest zdecydować się na kampera lub przyczepę kempingową.

TOSTER-2 jest propozycją idącą o krok dalej w stosunku do rozwiązań z wykorzystaniem namiotu dachowego, które normalnie oferujemy – przykład na poniższych zdjęciach).

TOSTER-2 szybciej i łatwiej się rozkłada i składa. Wejście jest dużo niżej, przez co znacznie wygodniejsze. Zapewnia większy komfort cieplny, odporność na deszcz wilgoć i wichury. Mocniejsze ścianki z kompozytowego materiału z powłoką aluminiową zapewniają większe bezpieczeństwo przed intruzem (np. głodnym miśkiem), a w wypadku burzy tworzą odporną na pioruny klatkę Faradaya.


Wyposażenie i funkcje zabudowy wyprawowej TOSTER-2

Zabudowa składa się z dwóch modułów (zobacz powyższy rysunek). MODUŁ 1 stanowi część mieszkalną. MODUŁ 2 to zabudowa paki. Moduły są rozłączne i można je rozłożyć na mniejsze i lżejsze części, co ułatwia montaż na aucie (wystarczą do tego dwie osoby).

W pierwszej kolejności ustawia się na pace i mocuje do fabrycznych uchwytów MODUŁ 2. Jego długość, wysokość i szerokość dopasowane są do wymiarów paki w taki sposób, aby mieścił się między nadkolami. Wykonywany jest według życzeń zamawiającego. Stanowi miejsce na zbiornik na wodę (możliwy od 40 do 100 litrów z podgrzewaniem od silnika samochodu, pompką zapewniającą bieżącą wodę w prysznicu) oraz szuflady, z możliwością różnego wyposażenia (kuchenka, lodówka, szafki, pojemniki na sprzęt biwakowy).

Miejsce na pace nie zajęte przez MODUŁ 2, pozostaje na dodatkowy, separowany akumulator postojowy (z systemem ładowania z alternatora, panelu słonecznego lub sieci 230 V), na ogrzewanie postojowe części mieszkalnej, kompresor itp., według życzeń zamawiającego.

Modułu 2 oraz elementów zamocowanych na pace można używać oddzielnie (bez MODUŁU 1), np. pod fabryczną pokrywą paki lub hard topem.

MODUŁ 1 stanowi część mieszkalną (a właściwie sypialną). Wejście możliwe jest przez dwoje drzwi zamontowanych symetrycznie po obu stronach samochodu. Ułatwiają je teleskopowe drabinki. Po rozłożeniu tylnej części uzyskuje się duże łóżko z materacem z twardej gąbki o wymiarach 190x140x8 cm, a podniesienie dachu zapewnia przestrzeń do wygodnego siedzenia. Uzyskuje się także otwieralne okienko z moskitierą.

Na wyposażeniu wnętrza jest spora szafka z półkami na ubrania i drobiazgi. Przy niej zamontowane są przetwornica 12/230V oraz prądowe gniazda zapalniczkowe i USB. Są również dwie niezależne lampki, nadające się do czytania.

MODUŁ 1 ma także dwie szafki dostępne z zewnątrz. Jedna z nich pełni funkcję „łazienki”. Jest w niej wlew do zbiornika wody oraz złączka do podłączania prysznica z elektryczną pompką. Zakładamy stawianie przy niej przenośnej, samorozkładalnej kabiny prysznicowej, która pełnić może także rolę WC, po wstawieniu np. toalety chemicznej.

Do MODUŁU 1 polecamy dodatkowo montaż zadaszenia wyprawowego, chroniącego przed słońcem lub deszczem. Możliwe są także wyposażenie w panel fotowoltaiczny na uchylnym dachu oraz dodatkowe oświetlenie przestrzeni biwakowej.

Zabudowa wyprawowa TOSTER-2 w świetle przepisów traktowana jak przewożony bagaż. Niska waga pozwala zmieścić się w dopuszczalnych masach pojazdu, co często bywa problemem w innych konstrukcjach.

Montaż odbywa się bez ingerencji w konstrukcję samochodu, więc nie wymaga żadnych badań i atestów lub dopuszczeń. Nie rodzi też problemów ani wątpliwości związanych z ubezpieczeniem.


A oto lista możliwego wyposażenia:

  • zadaszenie wyprawowe,
  • bagażnik dachowy na dach kabiny samochodu,
  • pojemnik typu Thule na dach kabiny samochodu,
  • oświetlenie dalekosiężne na dachu kabiny samochodu,
  • oświetlenie „przestrzeni życiowej” wokół kontenera,
  • zbiornik na wodę z wlewem, pompką elektryczną, wężem i słuchawką prysznicową,
  • instalacja przepływowa grzejąca wodę do mycia od silnika samochodu,
  • samorozkładalna kabina prysznicowa,
  • WC chemiczne lub według naszego pomysłu z zastosowaniem rozkładanego krzesełka z deska sedesową i biodegradowalnymi workami do zakopywania,
  • składany stolik turystyczny,
  • składane krzesełka,
  • lodówka,
  • kuchenka gazowa,
  • moskitiery zabezpieczające wejście,
  • ogrzewanie postojowe,
  • przetwornica 12V/230V wraz z gniazdami w części sypialnej,
  • dodatkowy akumulator postojowy, niezależny od rozruchowego samochodu,
  • prostownik oraz instalacja umożliwiająca podłączenie kontenera do zasilania 230V,
  • podpory umożliwiające montaż i demontaż zabudowy w całości oraz przechowywanie,
  • podnośnik hi-lift z uchwytami mocującymi,
  • łopatę z uchwytami mocującymi,
  • trapy z uchwytami mocującymi,
  • liny, pasy, szekle i inne offroadowe gadgety,
  • naczynia, sztućce, garnki patelnie itp. w wygodnych organizerach,
  • progi, osłony podwozia, wyciągarki, lift zawieszenia i inne offroadowe wyposażenie oraz modernizacje samochodu do jazdy terenowej.

Uwaga:
Powstała już nieco inna wersja naszej zabudowy o nazwie TOSTER-3 – zobacz więcej!


Pozdrawiam i zapraszam do kontaktu.
Wojciech Bednarczyk, tel. 607447436, e-mail: kontakt@polskioffroad.com.