Oferta nowych, osobowych i prawdziwie terenowych samochodów jest z roku na rok coraz mniejsza na światowym rynku. Na szczęście nie spada produkcja terenowych aut typu pick-up i wielu fanów off road, nie mając za bardzo innego wyboru w rozsądnej cenie, decyduje się na zakup takiego auta. Zjawisko to zauważamy także w naszym warsztacie, gdzie aktualnie powstaje zabudowa wyprawowa na pick-up.

Przedstawiamy nasz projekt składanej zabudowy wyprawowej na auto typu pick-up.

Kolorystyka pochodzi z programu do projektowania. W naturze według życzeń!

Nasza zabudowa na pick up będzie składana, dzięki czemu swymi gabarytami nie ograniczy dzielności terenowej auta. Wagę zakładamy na nie większą niż 350 kg, a nisko położony środek ciężkości ma sprzyjać pokonywaniu trawersów.

Jest to autorski projekt, w trakcie budowy prototypu, który planujemy ukończyć w kwietniu 2021 roku. Do rozwiązania mamy jeszcze wiele problemów konstrukcyjnych i sporo niewiadomych jak sobie z nimi poradzimy. O postępach będziemy informować.

Zakładamy, że zabudowa nada się na każdy pick-up bez demontażu czegokolwiek i jakiejkolwiek ingerencji w budowę auta. Zapewni wygodę dla dwóch osób.

Kontener złożony do jazdy. Widok z dwóch stron.

Ma być stawiana na pace i montowana do fabrycznych uchwytów. Zajmować ma to mniej niż 30 minut!

zabudowa wyprawowa na pick-up off road
Obrys kontenera przedstawia czerwona linia.

Rozkładanie na postoju ma się odbywać za pomocą jednego pokrętła napędzanego korbką lub wkrętarką elektryczną.

Liczbami na rysunkach oznaczono:
1 – lodówka (otwierana od góry), 2 – zadaszenie (rozkładane w jedną osobę poniżej dwóch minut), 3 – wywietrznik z moskitierą, 4 – skrzynka rzeczy, 5 – szafka z suwanymi drzwiami (pojemność dużej walizki), 6 – materac (210x130x10 cm), 7 – szafka łazienkowa z wyjmowanym prysznicem, 8 – okienko doświetlające, 9 – szafka kuchenna (na garnki, talerze, sztućce, przyprawy itp.), 10 – kanister na 10 litrów wody z kranikiem, 11 – szafka (dwie półki, pojemność dużej walizki), 12 – rozkładane blaty, 13 – kuchenka gazowa, 14 – skrzynka na warzywa, owoce i inne produkty spożywcze, 15 – szafka na stolik turystyczny, zadaszenie i kabinę prysznicową, 16 – szafka na drabinkę i krzesełka turystyczne, 17 – przegroda techniczna (na zbiornik wody, akumulator, ogrzewanie postojowe, kompresor, przetwornicę 12/230V itp.)

Po rozłożeniu ma powstać wygodny domek do spania z wejściem po drabince.

Wejście będzie na wysokości górnej krawędzi paki, a wiec dużo niżej i wygodniej niż w przypadku namiotów dachowych.

W środku zmieścić się ma materac o wymiarach 210 x 130 cm, a od jego powierzchni do sufitu ma być 130 cm. Szykujemy również miejsce na sporą szafkę (pojemność dużej walizki) oraz półki i wieszaczki na ubrania, buty lub inne przedmioty.

Otwarcie klapy bagażnika ma udostępniać “kuchnię” (z kuchenką gazową, ze zbiornikiem na wodę z kranikiem, lodówką, szafkami na garnki, talerze, sztućce itp. oraz inne produkty spożywcze).

Można będzie z niej korzystać bez otwierania części mieszkalnej.

Pomyśleliśmy również o “łazience”. Jej rolę pełnić ma dostępna z zewnątrz szafka (nr 7) z półkami na przybory toaletowe oraz wyjmowanym prysznicem.

Zaplanowaliśmy możliwość dostawiania przy niej samorozkładalnej kabiny prysznicowej, która pełnić może także rolę WC, po wstawieniu np. toalety chemicznej.

Podkreślamy, że nasza zabudowa wyprawa na pick-up przeznaczona będzie dla fanów off road do jazdy w trudnym terenie i to ją wyróżnia od innych ofert dostępnych na rynku.

Projektując ją założyliśmy, że służyć będzie do letnich podróży i że do środka wchodzić się będzie jedynie do spania, a wszystkie biwakowe czynności i odpoczynek odbywać się będą na zewnątrz pod rozkładanym zadaszeniem, chroniącym przed słońcem i deszczem.

To założenie wynika z wieloletnich doświadczeń zdobytych podczas indywidualnych podróży oraz organizowanych przez nas grupowych wypraw.

Naszym zdaniem, nie da się na aucie typu pick-up zrobić rozsądnej zabudowy mieszkalnej z kuchnią, salonem i łazienką w środku, bo jest na to po prostu za mało miejsca. Nie bardzo też widzimy tego sens, bo przecież głównym celem podróży off road jest spędzanie czasu na łonie przyrody i biwakowanie w pięknych, dzikich miejscach.

Zakładanie spędzania czasu w klatce, choćby “złotej”, np. pośród rumuńskich gór czy na greckiej plaży jest, w naszej ocenie, błędem. Nawet gotowanie wody na herbatę jest przyjemniejsze na zewnątrz…

Poza tym, wszelkie znane nam konstrukcje zabudów mieszkalnych, mają wagę i gabaryty, z którymi jazda w terenie jest niemal tak samo trudna jak z holowaną przyczepą campingową.

Kto więc chce mieszkać w środku, powinien raczej od razu pogodzić się, że nie pojedzie w trudniejszy teren, a wtedy logiczniej jest zdecydować się na przyczepę…

Małe gabaryty naszej składanej konstrukcji, będą ograniczają opór powietrza przy szybkiej jeździe po asfaltach, a w terenie pozwalać zmieścić się wszędzie tam, gdzie mieszczą się inne, osobowe terenówki.

Dotyczy to także przedzierania się przez krzaki. Materiał całej konstrukcji to mocna, wodoodporna sklejka lakierowana na wybrany kolor. Dodatkowo wszystkie powierzchnie pozostające na zewnątrz w czasie jazdy (po złożeniu) chronić ma blacha aluminiowa, a narożniki i krawędzie kształtowniki aluminiowe.

Mocna konstrukcja zapewni bezpieczeństwo na biwakach i podczas noclegów oraz komfort cieplny.

Tworzyć będzie “puszkę Faradaya”, chroniącą przed piorunami. Nie pokona jej też łatwo głodny miś, czy po cichu jakiś łobuz z nożem, jak to jest możliwe w przypadku innych konstrukcji z wykorzystaniem tkanin…

Zadaszenie ma być w stanie rozłożyć jedna osoba w czasie krótszym niż dwie minuty. Zaprojektowaliśmy je tak, aby było chowane do kontenera na czas jazdy. Nie będzie więc wtedy narażone na uszkodzenia.

Zadbaliśmy o miejsce na drabinkę, zadaszenie, stolik, krzesełka i dwa zbiorniki wody (podręczny na 10 litrów i główny, do 60 litrów) oraz na dodatkowy akumulator postojowy, niezależny od koniecznego do rozruchu silnika.

Jest też miejsce na ogrzewanie postojowe.

17 – przedział “techniczny” na zbiornik wody (do 60 litrów), dodatkowy akumulator, przetwornicę, kompresor, ogrzewanie postojowe itp.)

W szafkach i szufladach zmieszczą się ubrania, buty oraz inne rzeczy osobiste. Mają pojemność dwóch dużych walizek.

Zaplanowaliśmy instalację elektryczną z oświetleniem zewnętrznym i wewnętrznym oraz gniazdami 12V, 230V, samochodowej zapalniczki i USB. Zamontowane może być ogrzewanie postojowe i przetwornica (12V/230V).

W uzupełnieniu oferujemy przepływową instalację podgrzewania wody do mycia, wykorzystującą ciepło wytwarzane przez silnik samochodu.

Zwracamy uwagę, że na dachu kabiny samochodu pozostaje miejsce na bagażnik dachowy z dodatkowym oświetleniem. Może on zostać wykorzystany np. na koło zapasowe albo pojemnik typu Thule.

Ewentualny dodatkowy bagaż można będzie zamocować także na dachu naszej zabudowy, a na dwa rowery świetnie nadaje się tylna ścianka, nad klapą paki.

Nasza zabudowa wyprawowa na pick up stawiana będzie na pace i w świetle przepisów traktowana jak przewożony bagaż. Niska waga pozwali zmieścić się w dopuszczalnych masach pojazdu, co bywa dużym problemem w innych konstrukcjach.

Ponieważ montaż odbywać się będzie bez jakiejkolwiek ingerencji w konstrukcję samochodu, to nie wymaga żadnych badań i dopuszczeń. Nie zrodzi też problemów ani wątpliwości związanych z ubezpieczeniem.

Cena naszej zakładamy na około 24490 zł netto.

Będzie to cena wersji podstawowej (30123 zł brutto). Obejmie rozkładany kontener, z materacem do spania, drabinką do wchodzenia, składanym zadaszeniem, oświetleniem i gniazdami zasilającymi w środku oraz pierwszym montażem na samochodzie klienta w naszym warsztacie.

A oto lista możliwego wyposażenia, ustalanego i wycenianego indywidualnie:

  • bagażnik dachowy na dach kabiny samochodu,
  • pojemnik typu Thule na dach kabiny samochodu,
  • listwy do mocowania bagażu na dachu kontenera,
  • bagażnik na dwa rowery na tylną ścianę kontenera,
  • oświetlenie dalekosiężne na dachu kabiny samochodu,
  • oświetlenie “przestrzeni życiowej” wokół kontenera,
  • zbiornik na wodę z wlewem, pompką elektryczną, wężem i słuchawką prysznicową,
  • instalacja przepływowa grzejąca wodę do mycia od silnika samochodu,
  • samorozkładalna kabina prysznicowa,
  • WC chemiczne lub według naszego pomysłu z zastosowaniem rozkładanego krzesełka z deska sedesową i biodegradowalnymi workami do zakopywania,
  • składany stolik turystyczny,
  • składane krzesełka,
  • lodówka,
  • kuchenka gazowa,
  • moskitiery zabezpieczające wejście i okna “sypialni”,
  • ogrzewanie postojowe,
  • przetwornica 12V/230V wraz z gniazdami w części sypialnej,
  • dodatkowy akumulator postojowy, niezależny od rozruchowego samochodu,
  • prostownik oraz instalacja umożliwiająca podłączenie kontenera do zasilania 230V,
  • podpory umożliwiające samodzielny montaż i demontaż zabudowy na pace samochodu oraz przechowywanie,
  • podnośnik hi-lift z uchwytami mocującymi,
  • łopatę z uchwytami mocującymi,
  • trapy z uchwytami mocującymi,
  • liny, pasy, szekle i inne offroadowe gadgety,
  • naczynia, sztućce, garnki patelnie itp. w wygodnych organizerach,
  • progi, osłony podwozia, wyciągarki, lift zawieszenia i inne offroadowe wyposażenie oraz modernizacje samochodu do jazdy terenowej.

Zakładamy ponadto indywidualne dostosowanie do wymiarów samochodu klienta i zamawianego wyposażenia.

Będziemy informować o postępach naszych prac.

Pozdrawiam – Wojciech Bednarczyk
tel. 607447436, e-mail: kontakt@polskioffroad.com.