Jedną z największych wartości wypraw samochodami terenowymi jest możliwość biwakowania i nocowania na dziko w pięknych miejscach. Niestety wymaga to codziennego rozpakowywania sprzętu, budowania obozowiska i szykowania spania. Jeśli czynności te nie są odpowiednio zorganizowane, to szybko stają się uciążliwe, a wszyscy, którzy tego zaznali, wcześniej czy później, szukają rozwiązań, w postaci konkretnie dobranego wyposażenia i różnego rodzaju „zabudów wyprawowych”. Oto nasza propozycja (może kogoś zainspiruje):

Zabudowa wyprawowa TOSTER 01

Została zaprojektowana do samochodów Land Rover Discovery 3 lub 4, ale możliwe jest również dostosowanie do innych marek i modeli.

Jej najistotniejsze cechy to:

  • możliwość podróżowania nawet w pięć osób, bez demontażu tylnych siedzeń,
  • rozkładane łóżko o wymiarach 200 x 120 cm, bardzo łatwe i szybkie w rozkładaniu oraz składaniu (poniżej dwóch minut),
  • miejsce w skrzyni na materace i pościel, zabezpieczone przed kurzem,
  • moduł kuchenny wysuwany po otwarciu bagażnika, składający się z szuflad i szafek, mieszczący kuchenkę gazową, dwa kanistry po 10 litrów z wodą oraz miejsce na produkty spożywcze, przyprawy, garnki, naczynia, sztućce itp.,
  • możliwość wyjmowania szafek z modułu kuchennego i przenoszenia ich w dowolne miejsce, np. do cienia lub pod zadaszenie (nie trzeba stać przy samochodzie podczas sporządzania posiłków),
  • miejsce na lodówkę, dostępną z wnętrza samochodu po złożeniu oparcia tylnego siedzenia,
  • miejsce na ubrania, obuwie itp. w szafce i szuflado-szafce, dostępnych z wnętrza samochodu, po złożeniu oparcia tylnego siedzenia,
  • miejsce na duże walizki lub torby, których nie trzeba przenosić na czas rozkładania łóżka,
  • modułowa budowa, umożliwiająca jednej osobie montaż zabudowy w samochodzie lub demontaż w około 15 minut,
  • mocowanie zabudowy do fabrycznych uchwytów bez jakiejkolwiek ingerencji w konstrukcję samochodu,
  • niska waga (ok. 70 kg), estetyczne i trwałe wykonanie.

Uwaga:
Poniższe rysunki i specyfikacje mają charakter poglądowy. Naszą inspiracją była czeska zabudowa, którą obejrzeć można na stronie: https://www.egoe-nest.eu/pl/supertramp/ oraz na filmie pod linkiem: https://www.youtube.com/watch?v=BMrvddY8Z5o. Staraliśmy się rozszerzyć i ulepszyć jej funkcjonalność.


Rys. 1. Zabudowa złożona na czas jazdy. Widok od tyłu auta.


Rys. 2. Zabudowa złożona na czas jazdy. Widok od środka auta.


Rys. 3. Zabudowa z rozłożoną „kuchnią” na czas robienia posiłku (wysunięte szuflady i rozłożone szafki).


Rys. 4. Przenośne szafki wyjęte z zabudowy.


Rys. 5. Przenośne szafki rozłożone na czas sporządzania posiłku.


Rys. 6. Widok z wnętrza samochodu (dostęp do lodówki, szafki i szuflado-szafki po złożeniu oparć tylnych siedzeń).


Rys. 7. Zabudowa z rozłożonym łóżkiem.

Na wyposażeniu zabudowy przewidziano się trzyczęściowy materac o grubości 6 cm, rozszerzający powierzchnię łóżka do 120 cm.


Materiały do wykonania zabudowy:

  • wodoodporna sklejka malowana farbą epoksydową lub olejowana,
  • kształtowniki aluminiowe (płaskowniki, kątowniki, rura o przekroju prostokątnym),
  • nierdzewne zawiasy, zamki, zamknięcia i uchwyty itp.,
  • wodoodporny klej montażowy, nity aluminiowe i nierdzewne wkręty.

Przewidziane wyposażenie:

  • materac ze sprężystej pianki poliuretanowej o grubości 6 cm, obszyty tkaniną obiciową,
  • uchwyty do mocowania zabudowy w samochodzie do fabrycznych uchwytów w bagażniku,
  • taśmy do podwieszania konstrukcji rozkładanego łóżka do zagłówków przednich foteli,
  • kuchenka gazowa jednopalnikowa (wymiary: 340 x 280 x 85 mm, waga 2 kg)
  • lodówka Dometic TCX-21 (wymiary 450 x 420 x 303 mm, waga 7 kg)
  • dwa kanistry z PVC z kranikami na wodę o pojemności 10 litrów.

Szacowana waga zabudowy z materacem: 85 kg.

Zabudów nie wykonujemy! To tylko inspiracja i pomysł do darmowego wykorzystania przez zainteresowanych.