Jedną z największych wartości wypraw samochodami terenowymi jest możliwość biwakowania i nocowania na dziko w pięknych miejscach. Niestety wymaga to codziennego rozpakowywania sprzętu, budowania obozowiska i szykowania spania. Jeśli czynności te nie są odpowiednio zorganizowane, to szybko stają się uciążliwe, a wszyscy, którzy tego zaznali, wcześniej czy później, szukają rozwiązań, w postaci konkretnie dobranego wyposażenia i różnego rodzaju „zabudów wyprawowych”. Oto nasza propozycja (może kogoś zainspiruje):
Zabudowa wyprawowa TOSTER 01
Została zaprojektowana do samochodów Land Rover Discovery 3 lub 4, ale możliwe jest również dostosowanie do innych marek i modeli.
Jej najistotniejsze cechy to:
- możliwość podróżowania nawet w pięć osób, bez demontażu tylnych siedzeń,
- rozkładane łóżko o wymiarach 200 x 120 cm, bardzo łatwe i szybkie w rozkładaniu oraz składaniu (poniżej dwóch minut),
- miejsce w skrzyni na materace i pościel, zabezpieczone przed kurzem,
- moduł kuchenny wysuwany po otwarciu bagażnika, składający się z szuflad i szafek, mieszczący kuchenkę gazową, dwa kanistry po 10 litrów z wodą oraz miejsce na produkty spożywcze, przyprawy, garnki, naczynia, sztućce itp.,
- możliwość wyjmowania szafek z modułu kuchennego i przenoszenia ich w dowolne miejsce, np. do cienia lub pod zadaszenie (nie trzeba stać przy samochodzie podczas sporządzania posiłków),
- miejsce na lodówkę, dostępną z wnętrza samochodu po złożeniu oparcia tylnego siedzenia,
- miejsce na ubrania, obuwie itp. w szafce i szuflado-szafce, dostępnych z wnętrza samochodu, po złożeniu oparcia tylnego siedzenia,
- miejsce na duże walizki lub torby, których nie trzeba przenosić na czas rozkładania łóżka,
- modułowa budowa, umożliwiająca jednej osobie montaż zabudowy w samochodzie lub demontaż w około 15 minut,
- mocowanie zabudowy do fabrycznych uchwytów bez jakiejkolwiek ingerencji w konstrukcję samochodu,
- niska waga (ok. 70 kg), estetyczne i trwałe wykonanie.
Uwaga:
Poniższe rysunki i specyfikacje mają charakter poglądowy. Naszą inspiracją była czeska zabudowa, którą obejrzeć można na stronie: https://www.egoe-nest.eu/pl/supertramp/ oraz na filmie pod linkiem: https://www.youtube.com/watch?v=BMrvddY8Z5o. Staraliśmy się rozszerzyć i ulepszyć jej funkcjonalność.
Rys. 1. Zabudowa złożona na czas jazdy. Widok od tyłu auta.
Rys. 2. Zabudowa złożona na czas jazdy. Widok od środka auta.
Rys. 3. Zabudowa z rozłożoną „kuchnią” na czas robienia posiłku (wysunięte szuflady i rozłożone szafki).
Rys. 4. Przenośne szafki wyjęte z zabudowy.
Rys. 5. Przenośne szafki rozłożone na czas sporządzania posiłku.
Rys. 6. Widok z wnętrza samochodu (dostęp do lodówki, szafki i szuflado-szafki po złożeniu oparć tylnych siedzeń).
Rys. 7. Zabudowa z rozłożonym łóżkiem.
Na wyposażeniu zabudowy przewidziano się trzyczęściowy materac o grubości 6 cm, rozszerzający powierzchnię łóżka do 120 cm.
Materiały do wykonania zabudowy:
- wodoodporna sklejka malowana farbą epoksydową lub olejowana,
- kształtowniki aluminiowe (płaskowniki, kątowniki, rura o przekroju prostokątnym),
- nierdzewne zawiasy, zamki, zamknięcia i uchwyty itp.,
- wodoodporny klej montażowy, nity aluminiowe i nierdzewne wkręty.
Przewidziane wyposażenie:
- materac ze sprężystej pianki poliuretanowej o grubości 6 cm, obszyty tkaniną obiciową,
- uchwyty do mocowania zabudowy w samochodzie do fabrycznych uchwytów w bagażniku,
- taśmy do podwieszania konstrukcji rozkładanego łóżka do zagłówków przednich foteli,
- kuchenka gazowa jednopalnikowa (wymiary: 340 x 280 x 85 mm, waga 2 kg)
- lodówka Dometic TCX-21 (wymiary 450 x 420 x 303 mm, waga 7 kg)
- dwa kanistry z PVC z kranikami na wodę o pojemności 10 litrów.
Szacowana waga zabudowy z materacem: 85 kg.
Zabudów nie wykonujemy! To tylko inspiracja i pomysł do darmowego wykorzystania przez zainteresowanych.