Wyprawa offroad w Alpy Zachodnie to przygoda na najwyższym poziomie. I można to rozumieć dosłownie, bo proponowana trasa umożliwia wjazd nawet na 3000 m n.p.m. To najwyżej w Europie! Jednocześnie na najniższym poziomie można mieć wydatki, bo korzystając z naszej oferty nie trzeba ponosić kosztów organizatora. Ale po kolei:
Alpy Zachodnie, a dokładniej ich część na pograniczu włosko-francuskim, to prawdziwa Mekka fanów jazdy terenowej.
Przyciągają ich, przede wszystkim, stare wojskowe drogi zaopatrzeniowe do włoskich i francuskich fortów. Budowano je ogromnym wysiłkiem na przełomie XIX i XX wieku. Wykuwano skalne półki i tunele.
Dziś forty w większości są w ruinie i stanowią jedynie wspaniałą atrakcję turystyczną.
Drogi natomiast wciąż żyją. Staraniem miejscowych władz i mieszkańców udostępniane są nie tylko piechurom i rowerzystom, ale również zmotoryzowanym. Do pozazdroszczenia przy tym jest stosunek do fanów offroadu – użytkowników samochodów terenowych. Traktowani są oni bowiem z szacunkiem i bez jakiejkolwiek dyskryminacji, jako bardzo ważny segment dla lokalnego, turystycznego biznesu i niezłe źródło dochodów w miesiącach, gdy zamiera narciarstwo.
Wypracowano godne skopiowania w Polsce zasady współżycia zmotoryzowanych z piechurami i rowerzystami.
W miejscach najbardziej obleganych obowiązują zakazy wjazdu pojazdami mechanicznymi w określonych dniach tygodnia i godzinach. Bardziej „ekologiczni” turyści nie są narażeni wtedy na wdychanie spalin i hałas. Za to w inne dni nikt nie patrzy krzywo na terenówki. Każda więc wyprawa offroad w Alpy Zachodnie może się odbyć w psychicznym komforcie uczestników i bez wyrzutów sumienia.
Oczywiście stare wojskowe drogi i forty to nie jedyna atrakcja.
Zakładamy jednak, że o pięknych krajobrazach, urokliwych wioskach i miasteczkach, pełnych zabytków i klimatycznych kawiarenek, barków itp., nie musimy pisać…
Przedstawiona tu wyprawa offroad w Alpy Zachodnie to propozycja dla załóg, które nie potrzebują opieki organizatora i nie chcą za nią płacić.
Chcą natomiast skorzystać z gotowej trasy oraz znaleźć towarzystwo do wspólnej jazdy.
Sprawdzona trasa opracowana jest w Przewodniku Offroad ALP-2
Kosztuje on 350 zł (175 zł dla członków Klubu PolskiOffroad) i to jedyna opłata jaką pobieramy!
Pokonanie trasy zapewnia 375 punktów w Rajdzie Nieustającym.
Jak się zapisać?
- Zacznij od obejrzenia filmów, mapki trasy oraz przeczytania programu, wymagań oraz zastrzeżeń poniżej.
- Po opinie zajrzyj do grupy na Facebooku.
- Jeśli nie wzbudzą Twoich wątpliwości, to kup trasę w sklepie zelazniak.pl.
- Potem wróć tutaj i wypełnij formularz zgłoszeniowy na dole tej strony. Prosimy w nim o podanie terminu, w którym chcesz jechać. Możesz wybrać go z poniższej listy uczestników i dołączyć do już zapisanych, albo podać swój termin licząc na to, że ktoś do Ciebie dołączy.
- Od tego momentu służyć będziemy odpowiedziami na wszelkie pytania dotyczące wyprawy. Podamy Ci link do wyprawowej grupy na Facebooku i w Messengerze oraz dane kontaktowe do innych zainteresowanych wspólną jazdą.
- Pomożemy również (do skutku) opanować korzystanie z naszych plików do nawigacji GPS, udostępnianych w pakiecie Przewodnika.
Wyprawa offroad w Alpy Zachodnie na filmach:
Wyprawa offroad w Alpy Zachodnie na mapie:
Program wyprawy offroad w Alpy Zachodnie:
Wyprawa została tak zaplanowana, aby zarówno dojazd w Alpy Zachodnie jak i powrót z nich był przygodą i odpoczynkiem oraz, aby jazda nie trwała dłużej niż sześć godzin dziennie. Trasa w samych Alpach Zachodnich zaczyna się od kempingu „Camping de la Mer de Glace” w Chamonix-Mont-Blank.
- Dzień 0
Trasa wyprawy zaczyna się na Polu Namiotowym pod Opaleńcem w pobliżu Świeradowa Zdroju. Proponujemy tam spotkanie uczestników i nocleg. Tam również kończy się proponowana trasa po powrocie do Polski. Zobacz poniższą mapkę. - Dzień 1
Do pokonania pierwszy z czterech etapów dojazdowych. Ma 322 km i prowadzi przez Czechy, omijając duże miasta. Nocleg na czeskim campingu przy granicy z Niemcami. W jego pobliżu działa klimatyczna knajpka z regionalnym jedzeniem i czeskim piwem, doskonale nadająca się na integrację przy kolacji. - Dzień 2
Pokonamy drugi etap dojazdowy, przez niemiecką, malowniczą Bawarię. Podobnie jak w Czechach pominiemy duże miasta. Etap ma 295 km. Nocleg na komfortowym campingu w Bawarii. - Dzień 3
To kolejny etap dojazdowy, ale zasmakujemy już alpejskich atrakcji. Przejedziemy przez Austrię i wjedziemy do Włoch jedną z najwyżej położonych dróg w Europie (Timmelsjoch). Do pokonania 248 km. Nocleg na campingu we włoskim parku narodowym. - Dzień 4
To ostatni etap dojazdowy, którego główną atrakcją będzie kolejna wysokogórska droga – przez przełęcz Stelvio. Potem autostrada z imponującymi tunelami do francuskiego kurortu Chamonix-Mont-Blanc, gdzie przenocujemy na campingu. Do pokonania 465 km.
Tego dnia (od przyjazdu na Camping de la Mer de Glace w Chamonix-Mont-Blank) zaczyna się udział w wyprawie dla załóg dojeżdżających w Alpy Zachodnie samodzielnie. - Dzień 5
Tego dnia zacznie się już właściwa nasza wyprawa offroad w Alpach Zachodnich. Do pokonania 89 km w większości „offroadowo”. Przed wyjazdem z Chamonix polecamy wjazd kolejką na szczyt Aigule du Midi (3842 m n.p.m.), skąd rozciągają się niesamowite widoki, m.in. na najwyższy szczyt w Alpach – Mont Blanc. - Dzień 6
Do pokonania kolejny offroadowy etap, wytyczony dróżkami pomiędzy wyciągami i trasami narciarskimi. Ma 137 km. Dotrzemy do kolejnego francuskiego kurortu Val d’Isere. - Dzień 7
Etap ma 131 km i doprowadzi do stolicy alpejskiego offroadu – włoskiej miejscowości Bardonecchia. Po drodze „zaliczymy” słynną przełęcz Sommeiller – to najwyżej położone w Europie miejsce, gdzie wjechać można terenówką (prawie 3000 m n.p.m.). - Dzień 8
Do pokonania kolejna trasa, należąca do kanonu alpejskiego offroadu – stara wojskowa droga do Fortu Jafferau z przejazdem (dla chętnych) przez tunel Le gallerie del Seguret. Etap ma 106 km. - Dzień 9
Ten etap ma tylko 74 km, co pozwoli rozpocząć dzień od zwiedzenia największej, alpejskiej fortyfikacji – Fortu Fenestrelle. Trasa będzie łatwiejsza niż w poprzednich dniach. Doprowadzi do francuskiego Briancon, na wygodny camping, wybrany na trzy następne noce. - Dzień 10
Do pokonania pierwszy z trzech etapów w kształcie pętli, z noclegiem w tym samym miejscu. Ma 48 km i wiedzie szczyt La Cucumelle dróżkami pośród tras narciarskich. Resztę dnia proponujemy przeznaczyć na zwiedzanie Briancon. - Dzień 11
Ten etap jest wypoczynkowy. Ma tylko 31 km i jest dużo łatwiejszy od poprzednich. Prowadzi nad górskie jeziorko, wspaniale nadające się na plażowanie i odpoczynek w ciszy i pięknym otoczeniu. - Dzień 12
To ostatni etap w kształcie pętli. Jest dłuższy (99 km) i bardzo urozmaicony oraz piękny przyrodniczo. - Dzień 13
Tego dnia do pokonania jest pełen pięknych widoków przejazd na jezioro Serre-Poncon we Francji. Etap ma 102 km i kończy się na campingu z plażą i kąpieliskiem. - Dzień 14
Na tym etapie zaliczymy kolejną sztandarową atrakcję dla fanów offroad w Alpach. Przejedziemy starą wojskową drogą przez przełęcz Col du Parpaillon z ciasnym tunelem. Etap ma 103 km. - Dzień 15
Ten etap ma 133 km. Prowadzi w większości po drogach o dobrej nawierzchni i nie powinien zmęczyć. Po drodze proponujemy zwiedzić twierdzę Vinaldo oraz miasteczko Vernante. - Dzień 16
Ten etap ma kształt dość pogmatwanej „prawie pętli” o długości 135 km. Będzie pełno ciasnych zakrętów, od których może rozboleć głowa… Do odwiedzenia są kolejne, górskie forty: Marguerie, Pernante, Central. - Dzień 17
To ostatni etap w Alpach Zachodnich. Ma długość 112 km i doprowadzi na Lazurowe Wybrzeże do Menton. Po drodze proponujemy odwiedzić urokliwe, stare miasteczko Sainte Agnes. - Dzień 18
Tego dnia kończy się już nasza wyprawa offroad w Alpy Zachodnie. Proponujemy, aby był to dzień „bez samochodu”, na zasłużony odpoczynek na plaży. Polecamy również wycieczkę kolejką do pobliskiego Monaco, aby zwiedzić ten kurort dla bogaczy. - Dzień 19
Do pokonania jest pierwszy etap powrotny do Polski przez Włoską Rivierę. Ma 230 km i kończy się na campingu nad morzem. Droga jest szybka, więc pozostanie dużo czasu na plażowanie i odpoczynek. - Dzień 20
To drugi dzień powrotu do Polski. Jak poprzedni, wytyczony jest także po asfalcie, ale w większości bocznymi drogami. Da to okazję zobaczenia włoskiej prowincji. Etap ma 253 km. Kończy się na komfortowym campingu z plażą nad największym włoskim Jeziorem Garda. - Dzień 21
To trzeci dzień powrotu do Polski. Ma 306 km. Zaczniemy od jazdy piękną drogą wokół Jeziora Garda, a potem unikając dużego ruchu, na cichy, austriacki camping w pobliżu Insbrucka, którego zwiedzenie polecamy chętnym. - Dzień 22
Etap wiedzie przez Bawarię. Ma 348 km. Doprowadzi do Czech na znany nam z pierwszego etapu mały camping. W jego pobliżu czeka regionalna knajpka, idealnie nadająca się na sutą kolację przy czeskim piwie… - Dzień 23
To już ostatni dzień wyprawy i etap o długości 325 km, który kończy się w Polsce na Polu Namiotowym Pod Opaleńcem, tam, gdzie zaczynała się wyprawa. Po drodze zapraszamy jeszcze na starówkę w czeskim Melniku.
Wymagania
Na wyprawie obowiązuje zasada pełnej odpowiedzialności uczestników za wszelkie szkody, jakich doznać mogą sami lub wyrządzić innym. Stawiamy na wzajemną pomoc wszystkich uczestników.
Trasę pokonać można fabrycznym samochodem terenowym a nawet SUV-em. Potrzebny będzie sprzęt biwakowy, bo spanie założono na campingach lub „na dziko” i samodzielne sporządzanie posiłków, choć zaplanowane jest także poznawanie lokalnej kuchni (w zajazdach, knajpkach itp.). Niewykluczone jest korzystanie z hoteli itp., wyszukanych indywidualnie np. z pomocą booking.com.
Zastrzeżenia
Mimo dokładanych starań, nie gwarantujemy znalezienia chętnych na wspólny wyjazd. Nie odpowiadamy również za wycofanie się ze wspólnego wyjazdu zgłoszonych załóg, ani za deklarowaną przez nie „wzajemną pomoc”.
Oczywiście uczestnicy ponieść muszą jeszcze koszty paliwa, wyżywienia, opłat za zwiedzanie, biwakowanie itp. W Przewodniku Offroad ALP-2 znajduje się więcej informacji.
Bardzo prosimy o nie wpuszczanie tej trasy w piracki obieg. Jeśli chcesz zabrać znajomych, to namów każdą załogę na opłatę. Tylko wtedy będziemy mieć środki na aktualizacje i przygotowanie następnych tras.
Zapisy
Zacznij od wybrania terminu z poniższej listy uczestników, a następnie wypełnij formularz zgłoszeniowy.
W razie pytań, prosimy dzwonić lub pisać: tel. 607447436, e-mail: kontakt@polskioffroad.com.
Polecamy również naszą grupę na Facebooku.
Lista uczestników:
Termin: | |
1 | |
2 | |
3 |